سلامتی و اصول پایه آن بر مبنای فرمول اسباب سته ضروریه در نگاهی به طب سنتی

ما انسانها بایستی شش هدف ویژه را برای سلامتی دنبال کنیم و الا حیات ما به مرگ تدریجی منجر میشود :

1= محیط زیست خوب با هوای سالم و بدون آلودگی :

یعنی هوای مفید و تاتیر گزار جنگل ها ، باغات ، بوستانها ، چشمه سارها ، برای ریه ها و شش ، تنفس سالم بدون دود ، اکسیژن استاندارد ، دوری از استنشاق دودزا که منجر به مرگ تدریجی و ناگهانی میشود ، زیرا تنوع دودها خلط بدن را غلیظ و صفراوی ( گرم و خشک ) میکند .

صفراوی ها ( گرم و خشک ها )، نیازی همیشگی به هوای خنک و تازه دارند.

بلغمی ها( سرد و تری ها ) ، هوایی کمی گرم و کمی خشک را می پسندند؛ لباس منـاسـب و گرمـای کـافـی به خصوص در هوای مرطوب توصیه می شود.

دموی ها ( گرم و تری ها ) ، باید در گرما به سرما و در سرما به گرما پناه ببرند و به ویژه از هوای گرم و مرطوب پرهیز نمایند.

سوداوی ها( سرد و خشکی ها ) ، بیش از هر چیز،  باید به فکر درمان خشکی شدید پوستی زمستانه خود باشند و از هوا، محیط و فعالیتهایی که موجب افزایش سردی و خشکی می شوند خودداری کنند.

2= خواب و بیداری به موقع متناسب با نیاز بدن :

ماباید بدانیم درون بدن ما موقع خواب مزاجش گرم تر شده و سطح بدن ما موقع خواب سرد میشود و نتیجتا اعصاب آرامش می گیرد و خون از سطح بدن به داخل بدن و رطوبت بدن بیشتر شده و خستگی از بین برودو خواب کلا" رطوبت دهنده بدن است و نتیجتا" عرق بدن زیاد شده و روده ها براتر رطوبت داخلی فعالتر میشود.

* بی خوابی: به علّت زیاد بودن تحلیل و استفراغ، حرارت و خشکی بدن زیاد می شود و صفرا غلبه پیدا می کند و به ویژه برای مردم نحیف و خشک مزاج، بسیار مضرّ است.

* خواب بامداد: اگر انسان در بامداد و قبل از آن که حرکت یا ورزشی کند یا چیزی بخورد؛ بخوابد؛ به سستی، سردی، ماندگی و خشکی مبتلا خواهد شد.

* خواب روز: باعث افزایش بلغم، نزله(ترشّحات پشت حلق)، تباهی چهره، بزرگی طحال، کسالت و کم شدن اشتها خواهد شد.

* گرسنه خوابیدن: چون در وقت خواب، حرارت غریزی به سمت داخل میل می کند؛ باید غذایی

باشد که آن را هضم نماید در غیر این صورت، به هضم خود بدن خواهد پرداخت که حاصل آن کاهش کلّی قوای بدنی، لاغری و ضعف حرارت غریزی و سردی بدن خواهد بود.

* خوابیدن با شکم پر: اگر در وقت خواب، شکم انباشته از غذا باشد و هضم دچار مشکل شود؛ به ویژه در مورد غذاهای دیرهضم و سنگین، بدن دچار سردی و کابوس های متنوع خواهد شد.

3= حرکت ، ورزش و سکون و استراحت بدن هر فرد :

تنوع ورزش های پیاده روی ، ورزش دو ، فوتبال ، والیبال ، بسکتبال و.... ، رانندگی ها براساس حجم شتاب آدمی ، موجب پیدایش گرمی و نهایتا" گرمی توام با خشکی ( یعنی صفراوی )میشود و بالعکس استراحت غیر نرمال موجب بزرگ شدن شکم ، آب آوردگی بدن ، پف کردن ، بلغمی شدن بدن ( سرد و تر ) و کلکسیون کیستها و عفونتها می گردد .

تمام ورزش های سنگین و حرفه ای، برای سلامتی انسان، مضر هستند و نیاز بانوان به ورزش کردن، بسیار کمتر از آقایان است، به نحوی که اغلب، همان فعّالیت روزانه، برای سلامتی ایشان کفایت می کند. هرگونه فعّالیت سنگین ورزشی، به شدّت، سلامتی بانوان را به مخاطره می اندازد.

4= تخلیه فضولات بدن ( ادرار ، مدفوع ، اسپرم ، عرق ، قی و استفراغ، گازهای سمی ،عطسه ، سکسکه ، ترشحات ، آبریزش بینی ، بخارات ) و نگهداری و احتباس فضولات بنام یبوست :

تخلیه و آزاد و رها شدن بدن از دست مواد نامتعادل و غیرطبیعی در حد ضرورت متناسب با مزاج و خلط غالب با نگاه اعتدالی و بالعکس ماندن فضولات فوق در بدن منجر به غلظت خون ، گرفتگی مفاصل و در دراز مدت سرطان ها میشود .

درحقیقت تخلیه ها یعنی از بین بردن سموم و مواد زایدی که در هر یک از مراحل هضم و متابولیسم مواد غذایی ایجاد می شود امری اجتناب ناپذیر است و اینکه فردی بگوید من چند روز دفع مزاج ندارم و برایش این شکاف عادی باشد و این حالت بستری میگردد که هر روز شاهد عفونتها باشد ،بنابراین اگر فردی غذای کافی بخورد ولی بیش از اندازه دفع مدفوع، ادرار و یا تعریق داشته باشد و به عبارت دیگر استفراغ او بیش از اندازه داشته باشد نیز دچار مشکل می شود.

5= رعایت حرکات نفسانی متناسب با فرامین شریعت اسلام و تشیع :

حرکات نفسانی و روحی و روانی مانند خشم، نگرانی، غم، خجالت و ترس ( حرکت روح به جسم

های بیرونی و مزاج سازی از آنها )

6= رعایت تغذیه سالم و اصلاح تغذیه ها براساس مزاج اولیه و تانویه :

 مصرف خوراکیهای لطیف و سبک ، آشامیدنی های مناسب ، غذای معتدل مثل کوفته و عسل ، تغذیه گوشت شتر ،زرده تخم مرغ محلی عسلی و پرهیزاز غذاهای غلیظ در حد ضرورت مثل گوشت گاو و گوساله ،زرده تخم مرغ آب و نوشیدن آب ولرم و یا خنک بعنوان تامین کننده انرژی بدن بعد از غذاها است

و در قرن 21 دوری مطلق از تغذیه های فست فودمانند کالباس ، سوسیس ، روغن نباتی ، پفک ، چیپس ، پیتزا ، ماکارونی ، هله و هوله که عامل تولید خون ناصالح هستند .