فقر آهن را با کنجد درمان کنید!

 ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻐﺬﯾﻪ ﻭ ﻣﯿﺎﻥ ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪﺍﻧﺮﮊﯼ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﯿﺎﺯ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺳﺎﻋﺖ ﻫﺎﯼ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﺭﺍﺗﺎﻣﯿﻦ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﻫﻢ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ ﺑﮕﺬﺍﺭﺩ.

ﺑﻪ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺍﯾﺴﮑﺎﻧﯿﻮﺯ : ﻣﻮﺍﺩ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺳﺮﺷﺎﺭ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺩﻣﻐﺬﯼ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺩﺭﺭﮊﯾﻢ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ ﺧﻮﺩ، ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﯿﻢ ﺑﺪﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺿﻌﻒ ﻫﺎ ﻭ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﻫﺎﻭﺍﮐﺴﯿﻨﻪ ﮐﻨﯿﻢ . ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺍﺩ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺩﺭ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﻫﺎﯼ  ﺷﺮﻗﯽ ﺑﻪ ﻣﺪﺩ ﻃﺐ ﮔﯿﺎﻫﯽ ﻭ ﺭﻭﺍﺝ ﺁﻥ ﻣﺮﺳﻮﻡ ﺍﺳﺖ .

ﺍﻣﺎ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﻧﺎﺁﮔﺎﻫﯽ ﻭ ﻋﺪﻡ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺍﺩﻣﻐﺬﯼ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻫﺎ ﮐﻪ ﻫﯿﭻ ﺗﺎﺛﯿﺮﻣﺨﺮﺑﯽ ﻫﻢ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬﺍﺭﯼ ﺁﻥ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺩﺷﯿﻤﺎﯾﯽ ﻭ ﺩﺍﺭﻭﻫﺎﯾﯽ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺑﻪ ﺑﻬﺮﻩ ﮔﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﺩﺍﺭﻭﻫﺎ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻭﺳﯿﻠﻪ ﻧﯿﺎﺯﺑﺪﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ.

ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺩﺍﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﺭﻭﻏﻨﯽ، ﮐﻨﺠﺪ ﺍﺳﺖ؛ ﮐﻨﺠﺪﺍﺭﺯﺵ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﻓﻮﻕ ﺍﻟﻌﺎﺩﻩ ﺍﯼ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻣﻨﺒﻊ ﺳﺮﺷﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﭘﺮوتئین ﺍﺳﺖ. ﺍﯾﻦ ﺩﺍﻧﻪ ﻣﻨﺒﻊ ﮔﯿﺎﻫﯽ ﺁﻫﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﻤﮏ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺑﻪ ﺭﻓﻊ ﺧﺴﺘﮕﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ .

ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﺼﺮﻑ ﺍﯾﻦ ﺩﺍﻧﻪ ﮔﯿﺎﻫﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﮐﻪ ﺑﻪ ﮐﻢﺧﻮﻧﯽ ﻓﻘﺮ ﺁﻫﻦ ﻣﺒﺘﻼ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﺆﺛﺮ ﺍﺳﺖ .

ﺩﺍﻧﻪ ﮐﻨﺠﺪﺩﺍﺭﺍﯼ 20 ﺗﺎ 25 ﺩﺭﺻﺪ ﭘﺮﻭﺗﺌﯿﻦ، 50 ﺩﺭﺻﺪ ﭼﺮﺑﯽ ﻭﺑﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﻣﺴﺎﻭﯼ ﺍﺳﯿﺪﻟﯿﻨﻮﻟﺌﯿﮏ ﻭ ﺍﻭﻟﺌﯿﮏ ﺍﺳﺖ .

ﮐﻨﺠﺪ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﻔﯿﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺟﺬﺏ ﺁﻫﻦ، ﺭﻭﯼ ﻭﮐﻠﺴﯿﻢ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﯽﺁﯾﺪ . ﮐﻨﺠﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺄﻣﯿﻦ ﮐﻠﺴﯿﻢ، ﺭﻭﯼ ﻭ ﺁﻫﻦ ﺧﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺩ ﻣﻌﺪﻧﯽ ﻣﻬﻢ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﯽﺁﯾﺪﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﻨﺪ .

ﻣﺼﺮﻑ ﯾﮏ ﻗﺎﺷﻖ ﻏﺬﺍﺧﻮﺭﯼ ﮐﻨﺠﺪ ﻣﻌﺎﺩﻝ ﯾﮏ ﻭﺍﺣﺪﭼﺮﺑﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ 45 ﮐﯿﻠﻮﮐﺎﻟﺮﯼ ﺍﻧﺮﮊﯼ ﺩﺍﺭﺩ .

ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﮐﻨﺠﺪ ﻣﻮﺟﺐ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﭼﺮﺑﯽ ﺧﻮﻥ ﻧﻤﯽﺷﻮﺩ ﺑﻠﮑﻪ ﮐﻠﺴﺘﺮﻭﻝ ﺑﺪ ﺧﻮﻥ ﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽﺩﻫﺪ . ﭘﺲ ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﺭﻭﻏﻨﯽ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﯾﻦ ﻣﺎﺩﻩ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺭﺍﺣﺘﯽ ﻭ ﺑﺎ ﺧﯿﺎﻝ ﺁﺳﻮﺩﻩ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺣﺘﯽ ﺑﺎ ﭼﺮﺑﯽ ﺧﻮﻥ ﺑﺎﻻ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻬﺮﻩ ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ .

ﮐﻨﺠﺪ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮﺍﯾﻦ، ﻣﻨﺒﻊ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺧﻮﺑﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺲﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﺩﺭﺩﻫﺎﯼ ﺁﺗﺮﯾﺖ ﺭﻭﻣﺎﺗﻮﺋﯿﺪﺍﺳﺖ . ﻣﻨﺒﻊ ﺧﻮﺑﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻨﯿﺰﯾﻢ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ ﮐﻪﺑﺮﺍﯼ ﮐﺎﻫﺶ ﺧﻮﻥ ﺩﺭ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﻓﺸﺎﺭ ﺧﻮﻥ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺎﺷﺪ .

ﻧﮑﺘﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺭ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﺠﺪ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﺎﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﻫﺎﻥ ﺟﻮﯾﺪﻩ ﻧﺸﻮﺩ ﻭ ﯾﺎ ﺩﺍﻧﻪ ﺁﻥ ﺑﻄﻮﺭﺁﺳﯿﺎﺏ ﺷﺪﻩ ﻣﺼﺮﻑ ﻧﺸﻮﺩ ﻣﻮﺍﺩ ﻣﻐﺬﯼ ﺁﻥ ﺟﺬﺏﺧﻮﻥ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ . ﭘﺲ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﺠﺪ ﺣﺘﻤﺎﺩﺍﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺠﻮﯾﺪ 

ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻐﺬﯾﻪ ﻭ ﻣﯿﺎﻥ ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪﺍﻧﺮﮊﯼ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﯿﺎﺯ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺳﺎﻋﺖ ﻫﺎﯼ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﺭﺍﺗﺎﻣﯿﻦ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﻫﻢ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖﺑﮕﺬﺍﺭﺩ

Telegram.me/hakim_tehrani

@hakim_tehrani